U bent hier
Het nieuwe parkeerbeleid in Geel: veel vragen, weinig of geen antwoorden
N-VA Geel wil duidelijkheid over het nieuw gevoerde parkeerbeleid. Het gemeentebestuur belooft om de parkeerproblemen cijfermatig op te volgen en, waar nodig, in te grijpen. We wachten samen met u op antwoorden. Het Geels Kwartiertje wordt een halfuur. Dit is op zich positief, maar tegelijkertijd ook een erkenning dat er wel degelijk problemen zijn. Tijdens marktdagen en andere activiteiten staan de parkings barstensvol. Op gewone werkdagen blijven de betaalparkings voor 2/3 leeg. Autobestuurders willen, als het enigszins kan, ontsnappen aan betalend parkeren en zoeken naar een vrij plaatsje in de kleine centrumstraten. Je kan de mensen dit gedrag moeilijk verwijten; de gemeentelijke parkingplaatsen zijn nu eenmaal duur, té duur. De parkings Nieuwstraat, Pas en Werft worden betalend; de pret kan echt niet op. De winkeliers en de horeca kijken met lede ogen toe en ondergaan nog maar eens een aanslag op hun bestaanszekerheid. Rendementsverlies is quasi zeker.
De filosofie van het gemeentebestuur bestaat erin om het verkeer zoveel mogelijk te weren uit het centrum. Absoluut positief, maar dan ga je toch niet het verkeer komende uit de Heilige Geeststraat verplicht over de markt sturen: hier zit knap denkwerk achter!? Vanaf de maand mei is de ondergrondse parkeergarage van de Ecodroom open en kan er betalend geparkeerd worden.
Werkt men in het centrum, kan men een werknemerskaart aanschaffen. Bewoners van straten waar betalend parkeren geldt, kunnen een bewonerskaart aankopen. Een parkeerabonnement aankopen, behoort ook tot de mogelijkheden.
De rode draad in het nieuwe parkeerbeleid is: betalen, aanschaffen, aankopen, enz. Welke optie dat u ook kiest, het gaat duur zijn, geld kosten!
Waarom is dit nodig? Is dit wel sociaal, economisch en maatschappelijk verantwoord?
De N-VA, samen met de burgers en middenstanders van Geel, hebben vragen en willen antwoorden!