U bent hier
Sarah Driesen
Mijn naam is Sarah Driesen, geboren in 1985 als eerstgeborene. Ondertussen zijn we 39 jaar verder en heb ik zelf een mooi gezin dat bestaat uit 4 prachtige kinderen, mijn man en ik. Als hobby maakt ik glazen juwelen en maak ik zowel met mijn haaknaald als met mijn naaimachine leuke hebbedingetjes of kleding. Kinderen opvoeden in een klimaat waar tijd is voor sport en cultuur vinden we heel belangrijk, de hobby’s van de kinderen zoals zwemmen, paardrijden, basket, muziekacademie en bijhorende instrumenten zorgen ervoor dat we druk bezette ouders zijn.
Naast moeder en vrouw ben ik ook leerkracht secundair onderwijs in het hartje van Geel. Zowel in mijn job als thuis werk ik aan verbinding met mijn leerlingen en kinderen. Je kan alleen leren als je je goed voelt, eigenschappen dus die ik van mijn moeder heb geërfd.
Voordat ik in het onderwijs terecht kwam, heb ik gewerkt als opvoedster en later als maatschappelijk werker. Wat voor mij belangrijk is voor onze toekomst is dat de kinderen beschermd worden, niet alleen tegen problematische thuissituaties, maar ook tegen alle prikkels rondom. Een kind is een even waardevol persoon als een volwassene, maar moet daarom niet hetzelfde weten of kennen als een volwassene. Een kind moet zolang mogelijk kind kunnen en mogen zijn.
Binnen het onderwijs is het daarom belangrijk in te zetten op een vertrouwensband met je leerlingen. Als de band er is, zijn leerlingen bereid om van je te leren. Vaak vergeten we als leerkracht dat het cognitieve aspect enkel kan komen als de leerling zich goed voelt om te leren.
Desalniettemin merk ik dat het niveau van het Nederlands en wiskunde beter kan en moet. Onze jongeren kennen vaak enkel spreektaal omdat ze uren doorbrengen achter hun scherm. Heel weinig jongeren nemen nog een boek vast. Lezen bevordert je taalgebruik en taalkennis. Naast de dingen die onze jongeren zelf kunnen doen is het belangrijk dat ook de ouders het Nederlands machtig zijn om samen te kunnen leren met hun kinderen. Het Nederlands is de taal om je te kunnen integreren en communiceren in de maatschappij om samen voor een ‘warme’ samenleving te gaan.